Ga naar de inhoud

Samen werken Sportclubs aan een succesvol vrijwilligersbeleid

Activiteiten in beeld Clubondersteuning Amsterdam

Clubs als consumptie product  

Vrijwilligers zijn het kloppende hart van sportverenigingen, ze zijn essentieel voor sportverenigingen, maar hun werving en behoud blijft in 2024 een grote uitdaging. Leden zien hun club vaak als een consumptie product*: betalen, trainen, spelen, en klaar. 

Hoe doorbreken we dit patroon? 

Hoe doorbreken we dit en stimuleren we vrijwilligers om actief mee te doen? Verenigingen vragen om kennis en ondersteuning. Daarom biedt Team Sportservice de cursus Meer Vrijwilligers in Korte Tijd (MVKT) aan. 

Cursusleider Maris vertelt over de cursus 

Deze kennis en ondersteuning bieden wij door middel van drie sessies waarin de deelnemers werken aan oplossingen en plannen voor het werven en behouden van vrijwilligers. Er staan drie punten centraal tijdens de sessies:  

  1. Begeleiding: Ik begeleid deelnemers door middel van de theorie in te duiken, samen te brainstormen en door praktische tools aan te reiken.
  2. Samenwerking: door ervaringen en ideeën uit te wisselen, motiveren de deelnemers elkaar.  
  3. Concreet resultaat: na elke sessie hebben de deelnemers actiepunten die zij direct kunnen toepassen. 

Clubs direct in actie

Tijdens de tweede sessie spraken deelnemers met vijf onbekende, voor hen, clubleden over vrijwilligerstaken. Ed, bestuurslid van DCG Voetbal, ontdekte hoe effectief persoonlijk contact is. “Er kwam nooit een harde ‘nee’ uit de antwoorden,” vertelt hij.  Recent heeft de club zelfs iemand aangenomen voor 16 uur per week. Ed kijkt positief naar de toekomst:

“Als deze persoon goed functioneert, kan hij zichzelf terugverdienen en mogelijk meer uren gaan werken.”  

Huub kwam direct na de eerste sessie in actie: “Ik heb meteen veranderingen doorgevoerd op advies van Maris (de cursusleider). Voorheen hadden we losse WhatsApp-groepen. Nu hebben we één grote groep voor iedereen.” Hij merkt dat dit de communicatie en samenwerking binnen de club sterk verbetert. 

Onur richtte een Jeugdbestuur en Social Media team op. Zijn aanpak? 

“Mensen willen wel helpen, maar je moet het ze makkelijk maken en laten zien dat ze belangrijk zijn. Ik zeg: ‘Als ik het kan, kan jij het ook. Fouten maken mag; dan lossen we het samen op.’” 

  
Onur geeft een voorbeeld van zijn vervolgstappen: “Het is nu belangrijk om de nieuwe vrijwilligers te behouden, we gaan ons daarom focussen op het inzetten van persoonlijke evaluatie momenten’’. 

Meer weten? 

Benieuwd wat Team Sportservice Amsterdam voor jouw vereniging kan betekenen? Neem een kijkje op onze clubondersteuning pagina of neem contact op met een van onze collega’s.

*Behoefte van sportverenigingen aan ondersteuning  (Sofie Vrieswijk, Wikke van Stam, Angelina Gómez Berns) 

Vragen? Onze collega’s helpen je graag: