Ga naar de inhoud

Motorische Remedial Teaching (MRT)

Wat is Motorische Remedial Teaching? 

Motorische Remedial Teaching (MRT) brengt de motorische vaardigheden van basisschoolkinderen in kaart en biedt (i.s.m. lokale partners) ondersteuning aan kinderen met een motorische achterstand.

Hoe werkt MRT?

De motorische vaardigheden worden in kaart gebracht door middel van een motorische screening. Vervolgens krijgen de kinderen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning MRT-lessen aangeboden.MRT beslaat een periode van 10 weken, waarin het kind wekelijks MRT-lessen volgt in een groep van maximaal 8 kinderen. In de MRT-lessen worden laagdrempelige spelvormen aangeboden om de motorische vaardigheden te ontwikkelen. De overige dagen oefent het kind thuis met ouder/verzorger aan de hand van beweegkaarten.

Voor wie is MRT?

De motorische screening wordt aangeboden voor groep 1 t/m 8, afhankelijk van de gemeente. Team Sportservice biedt in Hilversum MRT-lessen aan voor groep 2 en 5 van de deelnemende basisscholen.

Waarom bieden wij MRT aan? 

Bewegen is belangrijk voor kinderen. Het helpt hen om sociale vaardigheden te ontwikkelen en vriendjes te maken, bijvoorbeeld tijdens het spelen op het schoolplein of in de gymzaal. Daarnaast hebben goed ontwikkelde motorische vaardigheden ook effect op de leerprestaties in de klas, op het zelfvertrouwen en zelfbeeld. Team Sportservice vindt dat elk kind met plezier moet kunnen bewegen, op zijn of haar eigen manier. Met MRT helpen we drempels te verlagen en het plezier in bewegen te vergroten. 

MRT-screening

De MRT-screening wordt afgenomen aan de hand van de 4’ssen-test van Wim van Gelder. Dankzij het screenen van de motoriek kunnen motorische problemen bij kinderen vroegtijdig gesignaleerd worden. Hulp wordt direct aangeboden als daar behoefte aan is.

Voorafgaand aan de screening ontvangen de ouders en/of verzorgers via de basisschool een brief om toestemming te geven voor deelname. In de brief staat ook informatie over het eventuele vervolg, waaronder de MRT-lessen en ondersteuning van fysiotherapeut en/of kinderoefentherapeut.  

Na de screening deelt de De MRT-docent de resultaten van de screening met de school, nodigt de MRT-docent hen uit voor een aanvullend gesprek en geeft advies richting de groepsleerkracht. 

Ervaringen

“Bedankt voor de fijne MRT-lessen. Mijn dochter heeft dit als erg prettig ervaren en vond het stiekem ook wel leuk dat ze uit de klas moest en soms niet hoefde te helpen met opruimen. Ik heb haar onwijs zien groeien de afgelopen tijd.” – ouder na afloop van het MRT-traject.

Rick Bruggeman

MRT-docent in Hilversum