Motorische Remedial Teaching (MRT)
Wat is Motorische Remedial Teaching?
Motorische Remedial Teaching (MRT) brengt de motorische vaardigheden van basisschoolkinderen in kaart en biedt (i.s.m. lokale partners) ondersteuning aan kinderen met een motorische achterstand.
‘Het doel van MRT is om motorische achterstanden verkleinen door extra tijd en aandacht te geven aan het kind in bewegingssituaties op maat.’
Hoe werkt MRT?
De motorische vaardigheden worden in kaart gebracht door middel van een motorische screening. Vervolgens krijgen de kinderen die in aanmerking komen voor extra ondersteuning MRT-lessen aangeboden. MRT beslaat een periode van ongeveer 10 weken, waarin het kind wekelijks MRT-lessen volgt in een groep van maximaal 8 kinderen. In de MRT-lessen worden laagdrempelige spelvormen aangeboden om de motorische vaardigheden te ontwikkelen. De overige dagen oefent het kind thuis met ouder/verzorger aan de hand van beweegkaarten.
Voor wie is MRT?
De motorische screening wordt aangeboden voor groep 1 t/m 8, afhankelijk van de gemeente. Team Sportservice biedt in Wijdemeren MRT-lessen aan voor groep 2 en 5 van de deelnemende basisscholen.
Waarom bieden wij MRT aan?
Bewegen is belangrijk voor kinderen. Het helpt hen om sociale vaardigheden te ontwikkelen en vriendjes te maken, bijvoorbeeld tijdens het spelen op het schoolplein of in de gymzaal. Daarnaast hebben goed ontwikkelde motorische vaardigheden ook effect op de leerprestaties in de klas, op het zelfvertrouwen en zelfbeeld. Team Sportservice vindt dat elk kind met plezier moet kunnen bewegen, op zijn of haar eigen manier. Met MRT helpen we drempels te verlagen en het plezier in bewegen te vergroten.
MRT-screening
De MRT-screening wordt afgenomen aan de hand van de 4’ssen-test van Wim van Gelder. Dankzij het screenen van de motoriek kunnen motorische problemen bij kinderen vroegtijdig gesignaleerd worden. Hulp wordt direct aangeboden als daar behoefte aan is.
Voorafgaand aan de screening ontvangen de ouders en/of verzorgers via de basisschool een brief om toestemming te geven voor deelname. In de brief staat ook informatie over het eventuele vervolg, waaronder de MRT-lessen en ondersteuning van fysiotherapeut en/of kinderoefentherapeut.
Na de screening deelt de De MRT-docent de resultaten van de screening met de school, nodigt de MRT-docent hen uit voor een aanvullend gesprek en geeft advies richting de groepsleerkracht.
Ervaringen
“Ik sta helemaal versteld dat dit vanuit de gemeente wordt aangeboden en wat fijn dat mijn kind op deze manier extra bewegingservaringen op kan doen. Ze vindt het zo leuk en vraagt steeds wanneer de volgende les is.”
“Heel erg bedankt voor de sportieve, leuke intensieve lessen in een hele fijne sfeer. Ook leuk en goed zo af en toe een filmpje te krijgen met hoe het gaat en wat er geoefend thuis kan worden.”
“Onze zoon lijkt zekerder te bewegen sinds hij de MRT-lessen volgt. Hij wil graag elke dag de oefeningen thuis laten zien en vooral het plezier in bewegen dat hij laat zien vinden wij super!”
Marieke Galesloot
MRT-docent in Wijdemeren